El Pla es presenta a final de legislatura i costarà aproximadament 47 milions d’euros, amb un calendari d’inversions del període 2019-2024

El Pla de Mobilitat, iniciat per primera vegada al 2014, no va tirar endavant degut a les eleccions municipals de maig del 2015. El Pla hauria d’haver estat enllestit durant el 2015-2016, però al juliol del 2016 l’únic que es va presentar va ser un Pacte per la Mobilitat i el seu Decàleg. No ha sigut fins aquest últim Ple de desembre que s’ha presentat inicialment el Pla de Mobilitat, però resulta que, amb el període d’exposició pública, ens trobarem altre cop davant unes noves eleccions.

Per tant, ens trobem amb un Pla que no només arriba tard, sinó que ha comptat amb una presència nul·la de debat als Consells Territorials, els òrgans de participació perquè es pugui validar. A més de presentar-se a final de mandat, el cost econòmic del Pla és pràcticament impossible de complir i, per tant, suposarà una hipoteca per a futurs governs municipals. Estem parlant d’unes xifres que ronden els 47 milions d’euros, amb un calendari d’inversions del període 2019-2024.

D’altra banda, encara que el Pla estigui ben elaborat tècnicament, ha tingut una escassa reflexió política per part del govern. Que es pugui crear un debat polític és essencial per poder tirar endavant el Pla que ha de venir recolzat d’un altre element imprescindible; la conscienciació social. Ser capaços d’explicar que Mataró és la ciutat de tots i que tots hem de contribuir perquè sigui més habitable i sostenible ha der ser l’objectiu dels responsables municipals que han de divulgar aquest missatge.

Un altre punt en el qual volem incidir és que el Pla presenta contradiccions amb altres elements bàsics com el nou contracte del Mataró Bus i l’execució del projecte “Mataró,ciutat ideal”, guanyadora del concurs d’idees del Pla d’Impuls del Centre. A més, les modificacions que es volen dur a terme, com per exemple el canvi d’ubicació de l’estació de ferrocarril, s’han de fer en funció del Pla que encara manté interrogants en quan al transport públic i la relació entre vianants, ciclistes i nous mitjans per desplaçar-se com els patinets elèctrics.

Des de CiU demanem que el Pla de Mobilitat no es converteixi en paper mullat i proposi accions realistes i capaces de tirar-se endavant. Encara necessitem fer molta feina i debat polític perquè aquest sigui el Pla de tots, per aquesta raó vam decidir abstenir-nos a l’espera de veure quines aportacions rep en el període d’exposició pública.