Des de CIU exigim al govern de l’Estat que faci efectiu el traspàs del servei de rodalies al govern de Catalunya i que millori urgentment tota la xarxa ferroviària

El passat 20 de novembre de 2018 el tren 25000 de la línia R4 Manresa-Sant Vicenç de Calders va descarrilar a causa d’una esllavissada pel trencament d’un mur de contenció de la trinxera. En el tren viatjaven 131 persones, tres de les quals van resultar ferides greus, quaranta-una més amb ferides lleus i es va produir la mort d’un veí de Castellbell i el Vilar. Segons en comunicat emès per RENFE, aproximadament 26 mil viatgers es van veure afectats per l’accident.

Aquest incident no és el primer que es produeix en la línia 4, a l’estiu del 2017 va caure una pedra a les vies, a l’altura de Sant Vicenç de Castellet, i va causar el descarrilament d’un tren. Tampoc hem d’oblidar els fets ocorreguts al març del 2011, quan la presència de terra i roques sobre la via entre Vacarisses i Olesa va causar un accident que va deixar diversos passatgers ferits.

L’Estat té el compromís de transferir 130 milions d’euros anuals per corregir aquest dèficit de servei/tarifari, però els paga directament a Renfe. La situació de les infraestructures de rodalies a Catalunya segueix sent greu i crònica: la infraestructura general és deficient i falten trens i estacions. La manca d’inversió també repercuteix a Mataró i el Maresme, la línia R1 de RENFE ha patit talls a la via i retards en la circulació dels combois provocats per llevantades. Per aquesta raó, l’Ajuntament de Mataró ha manifestat en diverses ocasions la necessitat de garantir la millora de la seguretat i circulació.

Per tot això exposat, des de CIU denunciem la manca d’inversió a la xarxa de rodalies i el gran dèficit que s’ha fet crònic. En el marc del Pla de Rodalies de Barcelona 2008-2015 el govern de l’Estat va prometre una inversió de 4.000 milions d’euros i només se n’ha executat un 13,5%. No s’ha produït cap nova línia ni cap de les noves estacions previstes al Pla, només s’ha construït l’estació de la Sagrera-Meridiana. Posem de manifest que només amb voluntat política es pot solucionar aquesta greu situació i reclamem que l’Estat espanyol faci les inversions necessàries a la línia R4.

També exigim al govern de l’Estat que traspassi el servei de rodalies al govern de Catalunya. A l’any 2010 el Ministeri de Foment va traspassar a la Generalitat la gestió dels serveix de rodalies, però la titularitat de la infraestructura segueix a mans d’ADIF. El Ministeri és qui reserva la responsabilitat sobre vies, estacions i andanes i RENFE és l’empresa que opera el servei, per tant, la Generalitat té poc marge de maniobra. En aquesta mateixa línia reclamem que la Generalitat sigui convidada i present en el Comitè Rector Estratègic del Pla de Rodalies (on actualment només hi ha RENFE i ADIF).

D’altra banda, denunciem les declaracions del Ministre de Foment José Luís Ábalos, que considerem oportunistes i desafortunades. Des de l’Ajuntament de Mataró lamentem els fets ocorreguts pel descarrilament del tren de la línia R4 el passat 20 de novembre i acordem  comunicar els acords a tots els grups polítics del Parlament de Catalunya, del Congrés dels Diputats i el Senat, al Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya i al Ministeri de Foment.